Les 42: Dronepiloot of drone-cowboy?

Een échte drone. Je bent super blij. Dan experimenteer je graag volop wat dat knap staaltje techniek nu allemaal kan. Ook leer je zelf steeds bij. Soms maak je onwetend fouten, dat kan. Maar sommige enkelingen vertonen ook bewust ‘cowboy-gedrag’, wat de hele drone-community in gevaar brengt. We zetten de top 5 eens op een rijtje. 

In ons voorbeeld bestuur je een DJI Mini 2 als drone in de Open Categorie A1. 

5 Foute assumpties op een rijtje


#1: Drone uit de doos en vliegen maar? (Geen registratie of certificering)

“Dankjewel voor het cadeau! Ik ga direct met m’n Mini 2 de lucht in! Want wat zou er me kunnen gebeuren? Niks toch? Wijst zichzelf uit, niet?”



De juiste reflex

Met een drone vliegen is zoals met een auto rijden: je hebt enkele verplichtingen voor je start.

Juridische kant / Politie

  •  🇧🇪 België:
    • Wist je dat -door een gebrek aan specifieke strafwetgeving voor drones- “vliegen zonder registratie met een drone” in 2016 door een rechter in principe op eenzelfde manier behandeld werd als “zonder pilotenlicentie vliegen met een Boeing 747”? Toen was dit celstraf.
    • Vanaf 2021 is er echter een beter juridisch kader: kan men in jouw land (hopelijk) terugvallen op wél een correcte strafregel, dan krijg je tussen de € 100 à € 200 boete bedragen als richtbedrag.*
  • 🇳🇱 Nederland: (doe nog eens x 2 voor bedrijven), maximaal oplopend tot € 7.800.
    • Vliegen zonder exploitantnummer (eigenaar): € 800
    • Vliegen zonder exploitantnummer (piloot):  € 425
    • Vliegen met vals exploitantnummer: € 425
    • Vliegen zonder het juiste dronebewijs: € 800



#2: Vliegen naar Verweggistan? (Geen VLOS)

“Wow! Ik kan met deze drone wel 2 kilometer ver! Meer zelfs! Doen. Ik kan toch via de smartphone zien waar ik vlieg? ‘Iedereen’ doet dat…! En met die camera zie je toch genoeg, ja?”



De juiste reflex

open, specific en certified categorie in EU-wetgeving dronesHet is niet omdat je drone ver wég kàn, dankzij dat supersterke signaal, dat je het ook mag. Een zelfde regel geldt voor “hoog”. Als dronepiloot moet je verplicht VLOS vliegen, dus je drone met het blote oog kunnen blijven zien. Dit geldt zowel horizontaal (afstand) als verticaal (mist, wolken,…) Door VLOS te vliegen kan je ingrijpen bij noodsituaties, gaande van een botsing met een spelend kind vermijden als bemand verkeer-in-nood vermijden. Daarom mag je ook niet puur met een FPV-bril vliegen trouwens, en moet je een spotter meehebben, zelfde reden waarom.

Wil je wél verder dan je kan zien, dat vlieg je BVLOS. Ook dat kan dus, maar dan moet je een certificaat voor de “Specific Categorie” behalen en aan de nodige vereisten voldoen. Heb je dit niet? Dan hou je je aan de heersende wetgeving voor de Open Categorie.

Juridische kant / Politie

  • In 2020 is door een rechter een boete uitgesproken voor een dronepiloot die met z’n drone in Open Categorie A1 niét VLOS vloog: het tripje achter een reeks bomen leverde de man dankzij de Europese Wetgeving een boete van 100 euro (i.p.v. 250 euro) op en de inbeslagname van zijn drone, ondanks zijn goede bedoelingen. (een antecedent dus)*
  • 🇳🇱 Nederland:
    • Vliegen met beperkt zicht (< 1500m, klasse G): € 800 (x 2 voor bedrijven), maximaal oplopend tot € 7.800.



#3: To infinity and beyond? (Gevaarlijk vliegen/waar niet mag)

“Hier kan ik wel opstijgen. Lekker rustig plekje! DJI Fly geeft wel wat waarschuwingen, maar wegklikken & vliegen maar! Hier stoor ik toch niemand? Even rondkijken en … hop, de lucht in!”



© Alle rechten voorbehouden aan de YouTube-kanaaleigenaar van het getoonde filmpje

De juiste reflex

Het bovenstaande filmpje is gelukkig fictie. Het is niet omdat je de lucht in kàn dat je de lucht in mag. Je bent immers een deelnemer aan het luchtruim, net zoals vliegtuigen, helicopters, luchtballonnen enz. Je mag dus op bepaalde plaatsen vrij vliegen, andere zones kleuren rood voor je. Via Droneguide (of het equivalent in jouw land) kom je te weten waar je kan en mag veilig vliegen, en via DSA kan je in België zelfs toestemming vragen om toch op bepaalde beperkte zones te vliegen. Zo weet de verkeerstoren steeds waar mogelijk gevaar is (=jij) voor bemand luchtverkeer. Samen leven en genieten.

Ons Startportaal helpt je met de juiste flow.

Juridische kant / Politie

  •  🇧🇪 België:
    • Op het bewust in gevaar brengen van mensenlevens en resulterend toebrengen van letsels (‘onvrijwillige doodslag’) staan zware straffen, gaande van geldboetes tot gevangenisstraf (van min. 3 maanden tot 2 jaar).*
    • Op vliegen in een NFZ werden recentelijk boetes uitgesproken van € 1.600 en inbeslagname van de drone. (NFZ te Boom i.f.v. Tomorrowland 2022)
  • 🇳🇱 Nederland: (doe nog eens x 2 voor bedrijven), maximaal oplopend tot € 7.800.
    • Geen voorrang verlenen aan ander luchtverkeer: € 800
    • Vliegen in een No-Fly Zone: € 425  (x 2 voor bedrijven)
    • Vliegen ’s nachts waar niet toegelaten: € 800 (x 2 voor bedrijven) 



#4: Hacking is helemaal niet gevaarlijk? (Storen)

“Ik wil nog verder kunnen vliegen. Of ik wil een (nog) beter signaal (maak ik mezelf wijs)! Het kan in de VS, dus hier mag het dan toch ook! Met wat gepruts kan ik mijn drone hacken, en vlieg ik nog verder. Doet toch niemand kwaad? Doe niet zo flauw!”



De juiste reflex

In de Verenigde Staten gebruiken zenders, noodhulp enz. andere bandbreedtes en zendsterktes dan in Europa. Daarom past DJI voor Europa de sterkte en frequenties aan. Via een hack kan je echter je drone laten denken dat ie in the USA is en gebruikt hij de FCC-afspraken. Dit levert een sterker signaal op en een ander zendbereik. Jouw ‘opgedreven drone’ stoort echter andere toestellen, WiFi-zenders en mogelijke noodfrequenties van hulpdiensten zonder extra voordeel. Je drone kan inderdaad in plaats van 4km ver ‘plots’ tot 10km ver in optimale omstandigheden, maar met de VLOS-verplichting mag dit toch sowieso niet. Nul winst dus. Verder is het illegaal volgens de wet. Enkel speelgoed voor cowboys dus, en de oplossing is simpel: gewoon niet doen. Zo schaadt je ook je garantie niet, en die is toch al snel +500 euro waard…

Oh ja, bij deze hack werkt de RTH-functie vaak niet meer: je drone denkt immers dat hij in de Verenigde Staten zit en zal dus ook naar daar proberen terug te keren… Bye bye, drone!

Juridische kant / Politie

🇧🇪 🇳🇱 Misbruik van zendfrequenties geeft boetes van 500 à 750 euro volgens antecedenten.*




#5: Dronen is toch kinderspel?

“Ik vlieg toch niet zo veel meer met m’n oude Mavic Mini. Ik leen die uit aan m’n neefje van 10, kan die ook de dronehobby-microbe krijgen. Drones zijn toch eigenlijk gewoon speelgoed, niet?”



De juiste reflex

Hoe fijn het ook is een kind zonder toezicht met een drone te laten vliegen, het màg niet. Je moet immers heel wat regeltjes kennen en je er aan houden. Kijk maar eens welke leeftijd op de doos van je drone vermeld staat. De wetgeving is ook duidelijk erover en stelt 16 jaar centraal. (14 in overgangsperiode soms) – Wenst een derde partij eens met je drone te vliegen? Kijk dan zeker de regels er eens op na: veel is mogelijk als een geregistreerde dronepiloot toezicht houdt op z’n toestel. Tot slot zijn er leuke(re) drones, geschikt(er) voor kinderhandjes!

Juridische kant / Politie

  • 🇳🇱 Nederland: (doe nog eens x 2 voor bedrijven), maximaal oplopend tot € 7.800.
    • Vliegen zonder exploitantnummer (eigenaar): € 800
    • Vliegen zonder exploitantnummer (piloot):  € 425
    • Vliegen met vals exploitantnummer: € 425
    • Vliegen zonder het juiste dronebewijs: € 800



Conclusie

 Wees geen cowboy, die béwust de dronewetgeving met de voeten treedt.

Het kan allemaal leuk en onschuldig lijken, maar al snel wordt je drone in beslag genomen, heb je een geldboete aan je been en moet je verantwoorden voor een rechter. Ook de politie kan met drones vliegen en ként drones.

Nog belangrijker: élke overtreding is weer koren op de molen van “de anti-drone-lobby”, die maar al te graag élke drone wil verbannen. Geef ze geen énkel excuus, want je schaadt dus niet alleen jezelf, maar de ganse community.

 

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden

 


Bronnen

(o.a.)

*We gaven hierboven te referentie antecedenten en strafmaatregelen mee uit de Belgische (en Nederlandse) (straf)wetgeving, gezien het Europees karakter van de dronewetgeving. Wij zijn echter geen advocaten, rechters of politie-instanties. Deze zijn dus puur ter illustratie en dienen puur als waarschuwing. Voor advies, raadpleeg de passende diensten.