remote ID voor Mini 4Pro (bijvoorbeeld als hij zwaarder wordt)

Home Forums DJI Mini 4 Pro remote ID voor Mini 4Pro (bijvoorbeeld als hij zwaarder wordt)

Weergave van 11 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #12131
      Seppe
      Bijdrager

      Ik zit met een vraag i.v.m. het gewicht van de drone als ik vlieg met propellerguards.
      Ikzelf heb de dji mini 4 pro met een gewicht van rond de 245g. De propellorguards wegen 46g dus ik zit duidelijk niet meer in het <250g klasse.
      Er was reeds een vraag gesteld op het forum maar daar zijn de antwoorden meer afgedreven naar nachtvluchten en niet meer naar de kern van de vraag.

      Als ik de wetgeving goed begrijp valt die met guards onder de categorie C1 en heb ik deze vereisten:
      Subcategory
      A1 (can also fly in subcategory A3)
      Operational restrictions
      No flight expected over uninvolved people (if it happens, overflight should be minimised);
      No flight over assemblies of people;
      Maintain flight altitude below 120m above ground level.
      Drone operator registration
      Yes
      Remote pilot competence
      Read carefully the user manual
      Obtain a ‘Proof of completion for online training’ for A1/A3 ‘open’ subcategory by:
      Completing the online training
      Passing the online theoretical exam
      Remote pilot minimum age
      16*

      Samengevat dan moet ik nu BIJKOMEND (tov c0):
      * proberen niet meer over mensen vliegen
      * A1/A3 examen geslaagd zijn (Dit is reeds al in orde)
      * Remote ID uitzenden

      Ik weet dat de DJI mini 4 pro de mogelijkheid heeft tot Remote ID uitzenden (staat achteraan de handleiding).
      Ik wou dit dan instellen volgens les 63 (https://www.fdr1.be/les-63-remote-id-instellen-dji-drone/).
      Echter staat in de security tab op mijn RC2 die knop niet (nieuwste firmware is geïnstalleerd). Na wat opzoekwerk is het argument “Het is een C0 drone en in Europa moet RemoteID niet, dus wordt het ook niet beschikbaar gesteld”. In de VS kan het dus wel geactiveerd worden op de M4Pro.
      (https://forum.dji.com/thread-298498-1-1.html#post_3172516)

      Vraag A:
      Wat is de oplossing voor mijn probleem als ik met mijn M4Pro met propellerguards wil vliegen?

      Vraag B:
      De vraag van remote ID op de m4Pro kan zelfs uitgebreid worden naar vliegen in VLL’s, waar remote ID voor alle drones sinds 1 jan. verplicht is. Hoe kan ik daar met een oplossing toch vliegen (na alle aanvragen)?

      Sidenote: Ik wil nog altijd een antwoord op bovenstaande vragen. Maar de guards zijn vooral om binnen te vliegen, en dan gelden er misschien andere regels?

    • #12132
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Beste Seppe,

      Als je je drone zwaarder maakt dan 250 gram, ook al heeft die een C0-label, dan val je niét plots in de vereisten voor een C1-drone (immers, je drone heeft geen C1-label), maar je valt terug op de regeling voor Legacy Drones zonder label, zwaarder dan 250 gram. (Zie link) Je vliegt dus met je zwaardere drone in de Open Categorie A3, met al haar afstanden.

      Ter info: C-nummers zijn labels, A-nummers zijn (vlieg)categorieën in de Open Categorie.

      Antwoord op vraag A:
      Je gebruikt propguards en vliegt in de Open Categorie A3 op dat moment

      Antwoord op vraag B:
      Buiten de VLL’s vlieg je (in België) zonder remote ID-verplichting als je drone onder de 250 gram weegt, mét Remote ID als je die zwaarder maakt. Als FDR1 namen we al volgende stappen, daar Remote ID voor kleine drones “moeilijk” is:
      – we zoeken actief naar “add-ons” voor op je drone te hangen die Remote ID uitzenden (maar nu nog maar schaars zijn
      – we namen contact op met DJI om te melden dat ze in EU de Remote ID-mogelijkheid voor kleinere drones (zoals de DJI Mini 4 Pro) moeten activeren, zodat de piloot zelf kan kiezen die aan te zetten (gek dat het erin zit, en uitstaat en niet aangezet kan worden, toch?) – ze gingen het bespreken.

      BINNEN mag je ALTIJD met propguards vliegen hoe je wil. Je bent immers dan “NIET” in het luchtruim.

    • #12271
      Alfons Gevaers
      Bijdrager

      Beste allemaal,

      Ik ben ondertussen ook in contact geweest met het team van DJI over de problematiek van de mogelijke activering van de Remote ID op mijn Mini 4 Pro; bijvoorbeeld in het geval deze zwaarder wordt door een ‘add on’, en/of indien ik wil vliegen in een V/LL2 zone.
      Net zoals Steven stelde ik voor de piloot de vrije keuze te laten tot al of niet activering van de Remote ID. Na wat mails over en weer, voegde ik er na de 3de of 4de mail over en weer zelfs de letterlijke tekst aan toe, betreffende het vliegen in VLL2, zoals deze opgenomen is in Droneguide (via copy/paste).
      Na deze laatste info beloofde men mij de zaak intern met het team en met hun ingenieurs te onderzoeken. Na 48 uur kwam men terug met hun ‘verdict’: Enkel via de upgrade naar C1 zou de Remote ID binnen Europa activeerbaar zijn en voorlopig ook blijven. Op mijn ultieme vraag of dit definitief was of voorlopig, antwoordde men mij dat dit zeker de eerstkomende tijd niet zou wijzigen. Eerstkomende tijd is natuurlijk een ‘rekbaar’ begrip. Ik heb dan maar beslist de C1 label aan te vragen. Ik bezit toch het certificaat A1/A3, en de enige beperking die ik zie tov een legacy of een C0 is het feit dat men met C1 niet over niet betrokken personen mag vliegen, tenzij men zich onmiddellijk uit de voeten maakt. Dat doe ik in de praktijk nu ook al. Dus in feite wijzigt er niets voor mij. En ik wou niet langer wachten om te mogen vliegen in VLL2, waant een dergelijke zone bevindt zich om minder dan 2 km van mijn woning…

    • #12272
      Alfons Gevaers
      Bijdrager

      Ik voeg er nog aan toe dat de Mini 4 Pro , in C1 een MTOM verkrijgt van 342 gr (ipv 249 ingeval van C0); wat betekent dat in dat geval de propguards van 46 gr er gerust bij kunnen

    • #12273
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Alfons,

      Ikzelf vlieg al een jaar met een C1-drone, en geen enkel probleem, eerder een lieve lust: je hebt alles bij de hand, geen zorgen, en een heel duidelijke regelgeving. Ik kan enkel maar het “upgraden” van je C0 Mini 4 Pro naar C1 bejubelen. Je krijgt er zoveel meer voor in de plaats.

      Hier de wetgeving specifiek voor C1-drones in korte vorm.

      Geniet van je vlucht!

    • #12274
      Alfons Gevaers
      Bijdrager

      Dank je, Steven

    • #12285
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Vandaag dit antwoord van FOD mobiliteit ontvangen:

      “Skeyes zoekt naar een oplossing om drones onder 250gr toe te laten in VLL2 en VLL1 zonder remote ID.
      Hiervoor dient echter het ministerieel besluit met betrekking tot de geozones te worden aangepast.
      De procedure om het ministerieel besluit geozones te laten aanpassen neemt enkele maanden in beslag.
      Tot zolang deze aanpassing niet is gebeurd, kan er niet op legale wijze gevlogen worden met een drone <250g zonder remote ID in VLL2 en VLL1”.

      • #12295
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Dank Eric voor de update. De trein der traagheid he. Wees gerust, we volgen het op de voet & publiceren eens we kunnen (en mogen)…

    • #12296
      Eric Herckens
      Bijdrager

      Zal waarschijnlijk nog een tijdje duren. Verleden jaar heeft landsverdediging zelf voorgesteld aan fod mobiliteit om de minimumlimiet te verhogen in de EBD37 van 35 naar 100 ft. Op 16/05/2023 stelde ik de vraag aan fod mobiliteit wanneer dit in orde ging komen, ik kreeg toen antwoord dat het ministerieel besluit in voorbereiding was. Tot op heden nog niet in orde.

      Inderdaad de trein der traagheid.

    • #12486
      Rudy Van Acker
      Bijdrager

      Ik heb mijn mini4 pro laten upgraden naar een C1 labels gefotografeerd en doorgezonden en de melding gekregen dat mijn drone nu een C1 is. MAAR ik zie nog altijd niks van mijn remote ID .

      Weet er iemand wat ik moet doen

      met vriendelijke groeten

      Rudy

    • #12487
      Steven
      Sleutelbeheerder

      Hoi Rudy,

      Na het doorzenden van je C1-labels, reageert DJI met het activeren van je drone ALS C1. Dit kan een weekje duren.
      Daarna kan je de nodige firmware als update zien verschijnen op je DJI Fly. Daarna wordt alles “actief’.

      Meer op https://www.fdr1.be/dji-fly-1-12-8-laat-je-makkelijk-een-cx-label-aanvragen/

      • #12497
        Gunther Verlies
        Bijdrager

        Na het doorsturen van de foto’s duurde het bij nog een drietal dagen vooraleer ik het C1-certificaat kon downloaden, en dan nog een dag vooraleer ik mijn remote id in de rc2 kon toevoegen. Maar als ik de fora lees, hier en bij dji zelf, is dat niet altijd zo eenvoudig…

      • #12498
        Gunther Verlies
        Bijdrager

        Ik las net op het dji forum nog dat de remote en de drone moeten aanstaan en gekoppeld zijn. Maar mogelijk zou er een issue zijn met m4p’s die vorig jaar een Cx label hebben aangevraagd en dan nu een C1. Ik ben van C0 naar C1 gegaan.

    • #12495
      Ivo Huth
      Bijdrager

      Klopt het dat als je een C1 drone uit de EU mee op reis neemt naar de US de remote ID niet werkt? (Of omgekeerd) Ik las ergens dat het twee verschillende standaarden zijn en niet compatibel met elkaar.

    • #12938
      Julien Verhaeghe
      Bijdrager

      ik heb op 6/03/2024 mijn mini 4 pro gekocht maar bij dat zakje met klevers zit ook een klever waar het teken van c1 en 81 db vlieg ik dan in catagorie c1 of niet ?

      • #12939
        Steven
        Sleutelbeheerder

        Hoi Julien,

        Neen: je moet een AANVRAAG doen bij DJI in de DJI Fly app voor naar C1 over te stappen. Je drone krijgt zo nieuwe Firmware, speciaal voor de C1 versie die dan ook de Remote ID unlocked. Hoe dit te doen vind je terug in dit artikel

        Zonder dit alles vliegt je drone in de Open Categorie A1 met een C0-drone.

        P.S. Voor C1-drones te besturen in de Open Categorie A1 moet je ook over een A1/A3-vliegbewijs beschikken. (Zie onze les 23)

Weergave van 11 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.