Nicolas Goddeeris

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • in reactie op: A1/A3-certificaat #12512

    3.

    in reactie op: C0 vs C1 #12368

    De tekst werd intussen aangepast, veel beter nu. Proficiat met deze zeer unieke en informatieve website !

    in reactie op: C0 vs C1 #12354

    https://www.fdr1.be/encyclopedia/agl/

    (kortste) afstand tussen drone en de grond

    meting is ongeacht welke drone

    in reactie op: C0 vs C1 #12352

    Walter,

    er is een kleine uitzondering op die regel van 120M AGL in de Open-klasse (=dit is voor de fijnproevers of kwissers onder ons) : stel dat je met een RC zweefvliegtuig vallende in de C4 klasse aan het hellingzweven bent, dan mag je wel hoger gaan dan 120M AGL, maar met dien verstande dat je niet hoger dan 120 meter dan jouw vertrekpunt als piloot komt.
    Dat lijkt me logisch als regel, anders kan je niet gaan hellingzweven want je moet altijd op 120 meter van die berg blijven.
    Let wel : ik heb het over een zweefvliegtuig in de C4 categorie. De RC-piloten (waaronder ook ikzelf) vallen onder de Modelluchtvaart, ook omdat dit bijna altijd “eigenbouw” is.

    Nog iets :
    Wie op >120M AGL wil gaan vliegen met een drone en dus per definitie hoedanook daarmee in de ‘Specific’ klasse terecht komt, MOET zich dan ook een droneverzekering BA Luchtvaart aangeschaft hebben. In plaats van zijn Familiale verzekering in de Open categorie. Ik liet me vertellen dat we dan kijken naar bedragen van ongeveer 1000 euro jaarlijks hiervoor.

    in reactie op: C0 vs C1 #12348

    Verzoek aan de webbeheerder :
    Alstublieft, doe iedereen een plezier en haal die suggestie van de site om een C1 aan te vragen om dan hoger dan 120M AGL te kunnen vliegen. Dit is dan niet langer in de “Open” category maar in “Specific” ; en in de zone van de bemande luchtvaart.(=hun minimum hoogte is 150 meter, … zonder in verder reglementair detail te treden)
    Boven de 120M AGL vliegen met een drone benodigt een hoop administratie en voorafgaande ad hoc goedkeuringen bij de authoriteiten (= absoluut niet van de poes, om nog niet te zeggen dat het quasi hopeloze moeite zal zijn). Dat is stuff voor professionals, en met een bijzonder kleine kans dat je die SORA-goedkeuring krijgt. Dat hier suggereren als “een” oplossing is zoiets als zeggen dat je met speciale banden op je auto sneller zou kunnen rijden dan 250 km/u. Dat schept valse verwachtingen of illegaal risicogedrag waarbij we wachten op het eerste ongeval dat onze geliefde dronevluchten zal bannen naar nieuwe hoogterecords in de living of de keuken. Ik denk ook niet dat je met een remote ID graag boven de 120M zal willen gaan vliegen en alle pop-up windows over de wetgeving negeren. Om in de sfeer te blijven : dit is als met nieuwe banden aan 250 km/u op de Antwerpse ring gaan rijden, witte zwaailichten aansteken om nog meer op te vallen, en daarbij flyers met je paspoortdetails uit het raam gooien.

    in reactie op: C0 vs C1 #12333

    Peter,

    Kwaliteit van je zendbereik zal niet veranderen met de Cx-label(s).

    Wat ik wel zou doen :
    – metalen voorwerpen uit je zakken halen (sleutels,…) en alles wat magnetisch is
    – GSM : tijdens de vlucht ver van jou laten liggen
    – altijd al op voorhand de KP-index checken : die waarde mag maximaal 4 zijn (= zonnewinden) : app “UAV FORECAST” vind ik erg handig
    – tijdens de vlucht wegblijven van hoogspanning en ook van grote metalen voorwerpen (zelfs gewapend beton bevat veel ijzer en stoort magnetisme)
    – je settings op de zender instellen op vlieghoogte max 120M en de horizontale afstand 500M (is al héél wat)
    RTH instellen bij failsafe (maar dat is al het geval, blijkbaar) – zet dat wel af als je indoor vliegt of onder bruggen door, bvb !
    – antennekes open plooien en op 90° naar je toestel laten richten (nooit recht ernaar toe)
    – en nooit opstijgevn vooraleer je minstens 11 satellieten ontvangst hebt en je Home Point is gecheckt

    Suc6 !

    in reactie op: C0 vs C1 #12329

    Twee dingen :

    VLOS : Visual Line of Sight houden : wil niet zeggen dat je het toestel moet kunnen zien en kunnen besturen van waar je staat. Het wil letterlijk zeggen dat je (zelf) een rechte visuele lijn moet kunnen trekken tussen jou en je toestel, met de bedoeling dat je een “bedreiging” moet kunnen spotten rondom je toestel om te kunnen ingrijpen om een accident of incident te voorkomen (aanvliegende helicopter / bomen / obstakels /…). (uitzondering op VLOS : Follow-Me mode binnen de 50M van de piloot)

    EVLOS : de uitzondering op VLOS is Extended VLOS : bij FPV (dus een piloot met een camerabril op) MOET een Visual Observer / Caller naast jou staan om de VLOS te garanderen.

    C0 of C1 ? :
    op deze website staat het reglement volgens mij niet totaal correct weergegeven : een C0-toestel mag boven niet-betrokken personen vliegen (dus zowel bewust/opzettelijk als onbewust) .
    Met een C1-toestel is het VERBODEN om opzettelijk boven niet-betrokken personen te vliegen. (!)
    Met een C2-toestel is de bepaling nog strikter : helemaal niet boven niet-betrokken personen (verticaal in een radius van 30M (5m in slow-mode) en mits 1:1 regel en 2-seconds rule)

    Je kan ook niet zomaar switchen tussen Legacy, C0 en C1 : het is en blijft letterlijk een label dat verbonden is met het serienummer van je drone. Enkel de fabrikant kan dit omturnen voor de eigenaar.

    Wat mij betreft is het af te raden om de gepriviligeerde C0-label van een Mini 4 Pro om te zetten naar een C1 (of naar Legacy, vorig jaar) : wil je echt per se altijd geïdentificeerd kunnen worden of verboden worden om opzettelijk boven niet-betrokken personen te vliegen ? Veel leuke plaatsen worden daarmee van je verlanglijstjes geschrapt !

    En dan die onzin van die YouTubers met de gouden raad van november-december 2023 om nog vlug het C0-label van die Mini 4 Pro’s te halen voor 31.12.2023 om dan toch maar illegaal boven de 120M te kunnen vliegen, in de zone van de bemande luchtvaart… Zoals al veel gezegd : wat hoopte men nog méér te zien dan de wijdse vergezichten vanop 120M ?…

    Voor de rest is het eigenlijk simpel : heb je een drone met een C0-label, en die gaat meer dan 249 gram wegen -wat de reden ook is- , dat is het toestel op dat moment illegaal (en onverzekerd door je familiale verzekering, en.. en.. en…)

    in reactie op: C0 vs C1 #12128

    Klopt volgens mij niet.
    Een C0 drone die je 250 gram of meer doet wegen, is simpelweg illegaal en mag je niet mee vliegen.

    in reactie op: Geslaagd A2 #12124

    Topics die aan bod kwamen : (multiple choice)
    lipo : laden/ontladen/bewaren // berekeningen serieel en parallel
    METAR uitlezen
    – effect van zwaartepunt vs aerodynamisch drukpunt bij fixed wings ivm wendbaarheid en stabiliteit
    – 1:1 regel
    – ESC
    – definitie condensatie
    – atti-mode : effect van plotse venturi effect tss gebouwen op eerst stilhangende UAS ivm respect. grondsnelheid en luchtsnelheid
    – 1852 m = 1 kts, en omrekeningen
    AMSL : betekenis
    – depressie (weer) : betekenis en interpretatie
    – m/s naar km/u
    – verdeling payload : effect op UAS : g-force ? Landing? Take-off ? Of maximale vleugelinclinatie in bochten ? (Laatste dus)
    UAS multicopter : effect van laag zwaartepunt op stabiliteit (hoe lager, hoe stabieler)
    – effect van slechte gewichtsverdeling payload op multicopter (zwaardere belasting motoren, onhandelbaarheid, etc)
    – geen vragen over Ax-classificatie of Cx-class.
    – momentum : interpretatie
    -…

    in reactie op: Geslaagd A2 #11726

    Opgelet : zwaartepunt van een UAS is volgens mij anders dan bij fixed wing : daar moet het idealiter perfect tussen de vier schroeven liggen en liefst zo laag mogelijk voor stabiliteit. Volgens mij is er bij een UAS eigenlijk geen aerodynamisch drukpunt. (Ttz de typische drones buiten de fixed wings)
    Veel aerodynamica (buiten die van de propellers zelf natuurlijk) komt er niet bij kijken omdat de snelheid zo gering is.

    in reactie op: Geslaagd A2 #11725

    Mist versus grote grondvlakken :
    – een object in de mist lijkt dichterbij dan het werkelijk is (denk aan de paniekreacties die leiden tot kettingbotsingen)
    – een object aan de overkant van een meer bijvoorbeeld lijkt altijd verder dan het werkelijk is. (Er staan te weinig objecten tussen om de afstand “in perspectief” te plaatsen)

    in reactie op: Geslaagd A2 #11724

    Aerodynamisch drukpunt is op ongeveer 1/3 van de koorde van het vleugelprofiel, gemeten vanaf de aanvalsboord.
    Het zwaartepunt (Center of Gravity) moet altijd vóór het aerodynamisch drukpunt liggen bij een fixed wing, of het toestel is onbestuurbaar. Hoe verder het naar voor ligt, hoe stabieler het is, maar hoe “zwaarder” het zal aanvoelen om te besturen : veel harder trekken aan je stick om hem van de grond te krijgen, grotere snelheid nodig, etc. Stuntpiloten leggen hun zwaartepunt meer naar achter (dus dichter bij het aerodynamisch drukpunt), gaan dus wendbaarder zijn, maar moeten dan ook beter kunnen vliegen als piloot.

    48 natuurlijk.

    Visueel is het voor de stellen als een cylindrische trechter rondomrond niet-betrokken personen met een c2 drone in A2 :
    1) een cylindrische verticale buis van op 30 meter (respectievelijk 5 meter indien in slow-modus) : erbinnen niet vliegen
    2) een verticale lijn op 45 graden vanuit de persoon : erboven niet vliegen, eronder wel
    3) een plafond van 120 meter boven de grond (120m AGL)

    Indien niet gerespecteerd :
    -ofwel illegaal aan het vliegen in Open
    -ofwel mits voorafgaande toestemming, legaal aan het vliegen in Specific

    in reactie op: C0 in A2 #11722

    Die A2 regel van 5 meter afstand minimaal houden van niet-betrokken personen in slow modus (én ook de 1:1 regel respecteren én het plafond van 120 meter en VLOS) is enkel van toepassing op drones met C2 label. Dus niet voor C0 en C1 drones. Voor C3 drones is het altijd de 150 meter regel. Stel dat de nog geen A2 hebt maar wel al de A1/A3, dan ga je met je C2 drone in A3 vliegen dus op 150 meter afstand moeten blijven van niet-betrokken personen. Niet erg praktisch dus voor drones zoals de Mavic Enterprise serie (van 900 gram tot 4000 gram, mét C2 label)

    in reactie op: Hoogspanningslijn hoe ver afstand houden? #11682

    Heb ik het juist begrepen dat je met een RTK-sensor (en grondstation uiteraard) je wel veilig dichterbij hoogspanning kan vliegen ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)