Les 50: België vs. Nederland: 1 Europese Droneregelgeving en toch verschillen

“Europese” dronewetgeving. Overal gelijk dus? Niets is minder waar. We kijken even over de landsgrenzen heen, en merken toch verschillen op voor de droneregelgeving in de Open Categorie. Welke zijn het en van waar komen die? België en Nederland onder de loep. 

België-Nederland

 

De gelijkenissen: lang leve de Europese Dronewetgeving!

Europese dronekaartenSinds begin 2021 ondertekenden vele landen de Europese Dronewetgeving, waarmee voor de amateur dronepiloot vooral alles véél eenvoudiger werd, zelfs over de landsgrenzen heen in de Open Categorie. In Nederland bleef het ‘historisch gezien’ een beetje een status quo, ze mochten al ‘veel’, in België gingen ze van “maximaal 10 meter hoog en boven privé-terrein” naar vrijheid-blijheid.

De basis van het dronevliegen werd dus gelijkaardig, zoals beschreven op onze pagina Wetgeving voor drones in België, Nederland & Europa

Voor we beginnen: let op!

Elk land heeft z’n eigen dronekaart. Raadpleeg dus steeds het equivalent van “Droneguide” in België in het land waarin je vliegt. Voor Nederland is dit GoDrone. Links voor de officiële kaartjes per land vind je op de pagina “Alle dronekaarten voor Europa (no-fly zones)‘)



De verschillen: klein, maar vaak met grote impact

Hoe kan het dat eenzelfde dronewetgeving verschilt?

De ingevoerde wetgeving verschilt niét. Echter, deze regelgeving liet ruimte voor “zonering”, dit wil zeggen: lokaal kan een land extra beperkingen, aangepast aan het terrein, opleggen. Kijk maar naar het voorbeeld van Duitsland, die daar, met excuus privacy, éxtreem ver in gaat. Ook Frankrijk gaat die richting op, waar elk brugje precies een nieuwe zone is.

Ook is er ruimte voor verschil in uitvoering. Daarom dat sommige Europese landen extra registratie vragen, zoals bijvoorbeeld Italië, en is in sommige landen de registratie gratis (België bijvoorbeeld) of betalend (Nederland bijvoorbeeld) naargelang de uitbesteding. We focussen hier echter puur op de impact op het vliegen zelf.

België – Nederland: 4-0

Verschil 1: Nachtvluchten

  • 🇧🇪 België: toegelaten ✅
  • 🇳🇱 Nederland: verboden ⛔️

Drone nachtIn Nederland is het, op basis van een extra (nog steeds heersende wet) uit 2014, verboden voor dronepiloten om nachtvluchten uit te voeren. In België zijn nachtvluchten toegelaten, als je de vereiste voorwaarden volgt zoals het (Europees verplichte) extra groen ‘Anti-collision’ stroboscopisch licht. Niet alleen een verplicht lichtje en zo betere zichtbaarheid van je drone voor bemand luchtverkeer, maar (uit eigen ervaring sprekende) zéér handig ook voor de piloot op de grond. Meer over nachtvluchten vind je in Les 32: Nachtvluchten

Verschil 2: vluchten over treinsporen, waterwegen …

  • 🇧🇪 België: beperkingen conform de Europese Dronewetgeving ✅
  • 🇳🇱 Nederland: Extra beperkingen t.o.v. de regelgeving ⚠️

Politie NederlandEen eerste toepassing van zonering is het verbod in Nederland van over bepaalde terreinen/structuren te vliegen. In België wordt dit geregeld door de rode zones op Droneguide met eventueel uitzonderingen, in Nederland is het absoluut. De boetes in België voor inbreuken zijn ook al hoog, maar in Nederland kan je astronomische bedragen tot € 7.800 moeten betalen voor een overtreding.

Buiten het logische verbod van niet te mogen vliegen over militaire dingen, paleizen, havens en luchthavens wat gewoon gezond verstand is, kent Nederland ook volgende beperkingen, met het vermoeden dat deze ook historische wortels hebben:

  • Verbod te vliegen over wegen waar je sneller als 80 km/u mag
  • Verbod te vliegen over treinsporen en hoogspanningskabels
  • Verbod te vliegen over/bij voorzieningen voor drinkwater
  • Verbod te vliegen over bedrijven met gevaarlijke stoffen

Let op, in België deed Infrabel, de uitbater van de Belgische spoorweginfrastructuur de oproep om niet boven of in de buurt van trein(sporen) te vliegen, een oproep waar we graag gehoor aan geven. Puur gezond verstand (ook voor de gezondheid van je drone). Meer in ons artikel “Je kreeg mogelijk ook deze mail over drones en treinen. Wat nu?

Verschil 3: Natuurgebieden

  • 🇧🇪 België: gedoogbeleid, maar opletten ⚠️
  • 🇳🇱 Nederland: verboden de natuur te verstoren* ⛔️

Natura 2000Zowel in België als Nederland is er een (lokaal, *beleidsplan-gebonden) verbod tot vliegen in natuurgebieden (Natura 2000). Het verschil echter is dat de handhaving in Nederland absoluter is en frequent(er) ingeschreven is in het beleidsplan, en in België, wederom historisch hier een grijze zone heeft. Toch vlieg je best niet in natuurgebieden, vooral tijdens broedperiodes. Wederom: gezond verstand.

Meer

Verschil 4: vliegen in “rode zones”, No-Fly Zones.

  • 🇧🇪 België: toegelaten waar mogelijk mits aanvraag ✅
  • 🇳🇱 Nederland: verboden ⛔️

Droneguide 2021In Nederland gebruiken ze GoDrone als kaart, waarop rode zones staan waar je niet mag vliegen. De kaart is beschikbaar als app en ook als webpagina, en is absoluut.

In België is de referentie Droneguide als kaart, met rode zones erop en toelatingsvoorwaarden, gebaseerd op NOTAMs. Zo kan je, ook als amateur, via de geijkte procedure een aanvraag indienen, net zoals elk luchtvaartuig, voor een “vliegroute”, of in ons geval een aangevraagde vlieglocatie. Het vergt de 1e maal een inspanning, maar wordt snel 2e natuur en een handig hulpje dankzij Droneguide, DSA en DSA Fly als Webapps (die niet altijd even gebruiksvriendelijk zijn, maar ze bestaan toch maar weer)

Startportaal: makkelijk vlucht indienen

 

Van waar nu die verschillen in droneregelgeving?

Waar je voor 2021 enorm jaloers moet zijn op onze noorderburen, dat ze zoveel mochten met de drones en enorm voorliepen op België, heeft België van uit het niet-bestaande en een alles-verbiedende regelgeving een “vrijheidsmodel” moeten opbouwen. In Nederland heeft men (mogelijk) meer moeten dichttimmeren of behoudsgezinder gereageerd. Zo is het systeem van toestemmingen vragen, hoe administratief technisch ook, een groot voordeel. Ook werden de nachtvluchten goed aangepakt. Belgïë startte vanuit de geest van de wet dat ‘alles toegelaten is tenzij gespecificeerd van niet’, terwijl Nederland voortborduurde op verworven ervaring en bestaande wetten in de nieuwe uitvoering van de regelgeving. Mogelijk brengt een toekomstige Europese dronekaart een oplossing voor deze landelijke verschillen.



Ter referentie

 

Tevreden met de info op deze site?

Fijn! Veel droneplezier! Wist je dat je gratis lid kan worden van FDR1 en zo toegang kan krijgen tot extra verborgen & handige informatie?

Kom bij de leukste drone-familie van België!

Meer weten over lid worden