Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
StevenSleutelbeheerder
Hoi Jean-Pierre,
We hebben eenzelfde dialoog met DJI geopend, net om ook de 3-serie toe te laten Remote ID te gebruiken. Ook wij krijgen geen verdere updates.
Er is echter witte rook in de lucht om (toch) reglementair in rode zones na toestemming te kunnen vliegen met je Mini 3 als legacy drone, maar dat is nog even wachten : zie https://www.fdr1.be/mogelijk-binnenkort-witte-rook-voor-c0-en-sub-250-gram-drones-wat-remote-id-betreft/
Geduld is een mooie deugd (die ik persoonlijk niet heb 🙂 ) – we volgen het op!
StevenSleutelbeheerderHoi Patrick,
Met dank namens FDR1 van dit allemaal uit te zoeken. We hebben het toegevoegd op de pagina https://www.fdr1.be/dji-mini-4-pro-en-je-wil-c1-best-nog-heel-even-wachten/ – waar we nu dus mensen naar toe kunnen sturen, mét een tussentijdse oplossing. Thanks!
StevenSleutelbeheerderHoi Eric,
Ja dat klopt. Je kan altijd alles simuleren met onze Wetgevingswizard : voor C1 zijn dit de regels:
https://www.fdr1.be/tools/wetgevingswizard/stap-1/stap-2-cx/c1/StevenSleutelbeheerderHoi Gianni,
Vergaand op je voorbeeld:
1) In de OPEN CATEGORIE waarin wij als “amateurs” vliegen: neen.
2) Wens je speciale zaken buiten deze beperkingen te verwezenlijken, dan zal je een vliegbewijs voor de Specific Categorie moeten behalen, en kan je vliegplannen indienen enz. (buiten de scope van deze website). Een opleiding Specific kost ong. 2500,- à 3000,- voor theorie en praktijk.Een beetje zoals dat we allemaal met eenvoudige regeltjes en bewijsjes met een speed-pedelec mogen rijden, maar je specieke examens moet doen voor met een vrachtwagen (=veel gevaarlijker) te mogen rijden.
StevenSleutelbeheerderEn dat is de reden waarom de politiemensen onze pagina https://www.fdr1.be/wet zo appreciëren: duidelijker uitgelegd 😉
Om op je vraag te antwoorden:
– een piloot met een vliegbewijs A1/A3 mag met zijn C1-drone in Open Categorie A1 vliegen;
– bezit deze piloot géén nodige bewijzen, dan vliegt diezelfde piloot met zijn C1-drone in de Open Categorie A3.Voila 🙂
Veilig vliegen & veel plezier!
StevenSleutelbeheerderKarl, ik raad je even aan nogmaals https://www.fdr1.be/wet na te lezen, en vooral de tabelletjes.
Specifiek voor de sub-900 gram drones (en >249 gram) is er een verschil tussen “legacy drone” en C1-gelabelde drones. Bekijk het maar eens rustig. Het is niet een “keuze”, het is “moeten”.Samengevat kan je ook eens kijken naar https://www.fdr1.be/les-62-help-het-is-2024-wat-met-die-cx-labels-wat-in-mijn-situatie/ voor een meer tekstuele uitleg.
StevenSleutelbeheerderHoi Patrick,
Dat kon je ook nalezen op https://www.fdr1.be/dji-mini-4-pro-en-je-wil-c1-best-nog-heel-even-wachten/ – bedankt voor de aanvullende info van DJI, we updaten de pagina ermee! (Altijd fijn zo een citaat)
StevenSleutelbeheerderEr wordt gezegd dat tussen de C1-registratie (nadat je alle acties ondernam) er nog enkele dagen kunnen zitten tot je de nodige firmware bekomt voor je drone. Eerst al die firmware updaten, dan pas Remote ID-activatie enz.
StevenSleutelbeheerderChatGPT is een LLM, een “taalmodel” dus. Het is geen databank die iets weet, enkel (per toeval) van de data waarop het getraind is. Anders kan ChatGPT, zoals elke taalgebruiker, goed antwoorden “verzinnen”.
StevenSleutelbeheerderDeze 1:1-regel lijkt nog een overblijfsel van de oude Klasse1/2 regeling die we hebben “overgeërfd” en weer voor waar hebben aangenomen. Hoewel dit een HELE GOEIE REGEL IS, vind je die nergens “wettelijk” terug. Immers, probeer maar eens de 1:1-regel te vinden in de EU 2019/947 als vereiste voor de A2. Ik vind ‘m alvast niet terug. 😉 Wie zelf eens wil lezen, zoek “UAS.OPEN.030 UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A2” maar eens op.
StevenSleutelbeheerderKan je het certificaat niet gewoon op je smartphone of computer downloaden?
Je moet immers op de RC/drone toch enkel de firmware daarna nog updaten?16/03/2024 om 11:16 in reactie op: C0 compliance authentication stickers – aanbrengen of niet ?? #12521StevenSleutelbeheerderHet blijft een persoonlijke beslissing. We leggen de verschillen uit in deze les: https://www.fdr1.be/les-62-help-het-is-2024-wat-met-die-cx-labels-wat-in-mijn-situatie/
StevenSleutelbeheerderHoi allemaal,
Alle uitleg in dit korte nieuwsje: https://www.fdr1.be/dji-mini-4-pro-en-je-wil-c1-best-nog-heel-even-wachten/
10/03/2024 om 14:15 in reactie op: remote ID voor Mini 4Pro (bijvoorbeeld als hij zwaarder wordt) #12496StevenSleutelbeheerderRemote ID actief zijn is inderdaad afhankelijk van geo-locatie. US echter is strenger;, dus zal meer actief zijn dan de EU-versie 🙂
Let op: bij US-bezoek: https://www.fdr1.be/les-35-behaal-je-faa-drone-diploma-in-de-usa-met-trust/
08/03/2024 om 21:20 in reactie op: remote ID voor Mini 4Pro (bijvoorbeeld als hij zwaarder wordt) #12487StevenSleutelbeheerderHoi Rudy,
Na het doorzenden van je C1-labels, reageert DJI met het activeren van je drone ALS C1. Dit kan een weekje duren.
Daarna kan je de nodige firmware als update zien verschijnen op je DJI Fly. Daarna wordt alles “actief’.Meer op https://www.fdr1.be/dji-fly-1-12-8-laat-je-makkelijk-een-cx-label-aanvragen/
-
AuteurBerichten