Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
StevenSleutelbeheerder
Hoi Karl, als de zone ROOD gekleurd is, is ze actief. Je mag er dan NIET in vliegen, tenzij er bepaalde “toegangsvoorwaarden” bij in staan waarmee je toestemming kan aanvragen via DSA. EBR78 en EBR77 zijn meestal zones die actief worden als er een belangrijk iemand naar België komt (President X of Y), en dan is er een algemeen vliegverbod.
– details over Droneguide: https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/
– hoe je vlucht aanvragen in DSA? Ons stappenplan helpt: https://www.fdr1.be/startportaal04/03/2024 om 19:58 in reactie op: Vliegen in Restricted area – interpretatie van de zone’s Droneguide. #12477StevenSleutelbeheerderHoi Patrick,
Allereerst: je herklasseren van je DJI Mini 4 Pro naar C1 gaat je een leuke beleving opleveren! (Meer op https://www.fdr1.be/kort-nieuws-c1-label-aanvragen-voor-mijn-c0-mini-4-pro-waarom/ voor wie extra info wil zoals Patrick)
Op de locatie waar je vliegt moet je rekening houden met ALLE zones die op jouw locatie aanwezig zijn en je vliegpunt doorkruisen. Algemeen gezien: De strengste zone zal bepalend zijn voor je hoogte en voorwaarden.
Om jouw voorbeeld (op basis van wat je hier meegaf) uit te werken (zelf nakijken best, dit is puur theoretisch):
Op plaats X aanwezigheid van EN VLL1, EN VLL2, EN EBLFA II Koksijde aanwezig is:
– VLL1 : niet op jouw van toepassing (hoger dan je mag vliegen dus “boven” je)
– VLL2: beperkt je vlucht in die zone tot 150ft AGL, dus 45m ongeveer
– EBLFA II: beperkt je vlucht verder tot 35ft, dus 10m ongeveer.
Op X vlieg je dus maximaal 10m hoog, rekening houdend met alle andere communicatievoorwaarden.Op plaats Y aanwezigheid van EN VLL1, EN VLL2, EN EBLFA 10E Oostende aanwezig is:
– VLL1 : niet op jouw van toepassing (hoger dan je mag vliegen dus “boven” je)
– VLL2: beperkt je vlucht in die zone tot 150ft AGL, dus 45m ongeveer
– EBLFA 10E: beperkt je vlucht verder tot geen toegang. (Want geen mogelijke toegangsvoorwaarden bij activiteit)
Op Y vlieg je dus niet. Het verbod is dus absoluut.Advies: wacht tot het weekend, vaak gaan zones dan inactief worden.
StevenSleutelbeheerderHoi Pixeldude,
Dit kan je nalezen op https://www.fdr1.be/les-62-help-het-is-2024-wat-met-die-cx-labels-wat-in-mijn-situatie/
Ook doe eens de simulatie van het verschil in wetgeving met onze wizard op https://www.fdr1.be/wizardSamengevat: C0 is “future proof” maar (op dit moment) weinig verschil in België. Wacht even met de aanvraag tot hier meer duidelijkheid over is: https://www.fdr1.be/mogelijk-binnenkort-witte-rook-voor-c0-en-sub-250-gram-drones-wat-remote-id-betreft/
Mvg
Steven
23/02/2024 om 10:23 in reactie op: Meer klaarheid van DJI betreffende het C label en Remote ID #12427StevenSleutelbeheerderHoi Pixeldude,
Dank voor de aanvulling! Irritant dat DJI dan zo verkeerde info verspreidde.
Echter, geen paniek voor Mini 3 (Pro)-owners: ons Belgenlandje denkt aan ons: https://www.fdr1.be/mogelijk-binnenkort-witte-rook-voor-c0-en-sub-250-gram-drones-wat-remote-id-betreft/StevenSleutelbeheerderHoi allemaal,
We zijn inderdaad even op zoek naar mensen met een Mini 3 of Mini 3 Pro die proberen een C-label aan te vragen en kijken wat mogelijk is. Eens we hier duidelijkheid over hebben, want DJI is heel vaag (zie ook het C-label voor de Air 2S), passen we de website aan waar we kunnen om nog meer duidelijkheid te verschaffen. Deel gerust hier jullie ervaringen, het kan andere dronepiloten helpen.
StevenSleutelbeheerderJe vraagt dit best eens na bij je verzekering zelf. Een artikel hierover vind je hier: https://www.fdr1.be/ben-je-wel-goed-verzekerd-voor-schade-door-je-drone/
StevenSleutelbeheerderOp die plaats is de HTA van Ieper actief. Je mag met een drone ONDER 900 gram maximaal 10 meter hoog vliegen als de zone actief is (rood). Je kan GEEN vlucht aanvragen: je vliegt immers niet met een modelvliegtuig in een modelvliegclub op een vast daar gelegen terrein.
StevenSleutelbeheerderAntwoord op 1: Neen, niet rood ingekleurd is “standaard regeling”. Meer op https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/
Antwoord op 2: Jij kan niet zomaar in Militaire gebieden vliegen noch via Skeyes dit aanvragen. Skeyes regelt geen vluchten in militaire gebieden, enkel de door hen uitgebate zones.
StevenSleutelbeheerderFout: je DJI Mini 3 Pro is géén C0-drone, maar een legacy drone. C0-drones hebben inderdaad een plafond (technisch) van 120 meter boven opstijg -oppervlak. C1-drones hebben dit niet. Iedereen in de Open Categorie echter moet echter maximaal 120m AGL° vliegen (door de piloot te garanderen). Lees meer op https://www.fdr1.be/kort-nieuws-c1-label-aanvragen-voor-mijn-c0-mini-4-pro-of-legacy-mini-3-waarom/
Juist: je kan van C1 niet terug naar C0 (of legacy)
StevenSleutelbeheerderJe spreekt hier over FAA (=Amerika) Remote ID. De info waarover we beschikken geldt in de EU (voor zover we weten) voor elk passend toestel.
StevenSleutelbeheerderHet antwoord is simpel:
1) Ja, de DJI Mini 3 Pro beschikt TECHNISCH over Remote ID aan boord. (Zie ook rode kader in het artikel)
2) Neen, je kan een legacy drone niét zomaar Remote ID geven.
3) Je “upgrade” eerst je Legacy drone naar een C1-drone en dan wordt alles beschikbaar. Dit doe je zo via deze procedure.
4) Je vult nadien Remote ID in zoals gespecificeerd in Les 63Succes!
StevenSleutelbeheerderHele goeie vraag Gunther,
De uitleg vind je hier : https://www.fdr1.be/hoe-zit-het-met-de-hoogtebeperking-voor-c0-drones-in-2024/
StevenSleutelbeheerderNicolas, 100% akkoord. Open categorie = 120m AGL max.
Stuur je me even door waar die suggestie voor hoger dan 120m AGL staat? Dan passen we dit aan.
Je mag ons mailen via de “contact”-knop op de website (zie menusysteem)
Zelf promoten we correct gedrag ten allen tijde.Let wel: er zijn 2 dingen: (open categorie)
– iedereen mag maximaal 120m AGL hoog vliegen (Wettelijk) en geen centimeter hoger.
– DJI(!) C0-drones zijn TECHNISCH beperkt tot 120m hoogte-boven-startpunt (niet AGL)
– DJI(!) C1-drones zijn TECHNISCH niet beperkt tot 120m hoogte-boven-startpunt (niet AGL)StevenSleutelbeheerderNicolas,
Je geeft toch wat onnauwkeurige nuances mee in je (lijvige en goeie) antwoord:
– VLOS houdt wél in dat je -zonder instrumenten- je drone moet kunnen blijven ZIEN met het blote oog. Staat zelfs letterlijk zo in de regelgeving. Ik citeer: “vluchtuitvoering binnen zicht” (Visual Line of Sight Operation — VLOS) : een type UAS-vluchtuitvoering waarbij de piloot op afstand zonder hulp voortdurend visueel contact houdt met het onbemande luchtvaartuig, waardoor hij de vliegbaan van het onbemande luchtvaartuig ten opzichte van andere luchtvaartuigen, mensen en obstakels kan controleren, teneinde botsingen te voorkomen;”
– op deze site staat het wél correct (en nagekeken door de ordediensten): je maakt even een denkfout: je mag met een C1 wél boven niet-betrokken personen vliegen, maar je mag dit niet intentioneel doen. Je mag het dus, maar MOET het vermijden.
– Je kan wel switchen tussen legacy, C0 en C1: het label wordt -na je aanvraag- door de fabrikant aangepast en jij moét een procedure volgen ervoor en erna, beschreven in deze tekst
– Ik volg je zo hard in de youtuber’s “gouden raad” 🙂 – allemaal poeha voor niets. En dankjewel voor alle goeie aanbevelingen!
-
AuteurBerichten