Steven

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 399)
  • Auteur
    Berichten
  • in reactie op: C0 vs C1 #12357
    Steven
    Sleutelbeheerder

    Nicolas, 100% akkoord. Open categorie = 120m AGL max.

    Stuur je me even door waar die suggestie voor hoger dan 120m AGL staat? Dan passen we dit aan.
    Je mag ons mailen via de “contact”-knop op de website (zie menusysteem)
    Zelf promoten we correct gedrag ten allen tijde.

    Let wel: er zijn 2 dingen: (open categorie)
    – iedereen mag maximaal 120m AGL hoog vliegen (Wettelijk) en geen centimeter hoger.
    – DJI(!) C0-drones zijn TECHNISCH beperkt tot 120m hoogte-boven-startpunt (niet AGL)
    – DJI(!) C1-drones zijn TECHNISCH niet beperkt tot 120m hoogte-boven-startpunt (niet AGL)

    in reactie op: C0 vs C1 #12346
    Steven
    Sleutelbeheerder

    Tip Walter, achter bomen vliegen mag niet (geen VLOS) 😀

    in reactie op: C0 vs C1 #12345
    Steven
    Sleutelbeheerder

    Nicolas,

    Je geeft toch wat onnauwkeurige nuances mee in je (lijvige en goeie) antwoord:

    VLOS houdt wél in dat je -zonder instrumenten- je drone moet kunnen blijven ZIEN met het blote oog. Staat zelfs letterlijk zo in de regelgeving. Ik citeer: “vluchtuitvoering binnen zicht” (Visual Line of Sight Operation — VLOS) : een type UAS-vluchtuitvoering waarbij de piloot op afstand zonder hulp voortdurend visueel contact houdt met het onbemande luchtvaartuig, waardoor hij de vliegbaan van het onbemande luchtvaartuig ten opzichte van andere luchtvaartuigen, mensen en obstakels kan controleren, teneinde botsingen te voorkomen;”

    – op deze site staat het wél correct (en nagekeken door de ordediensten): je maakt even een denkfout: je mag met een C1 wél boven niet-betrokken personen vliegen, maar je mag dit niet intentioneel doen. Je mag het dus, maar MOET het vermijden.

    – Je kan wel switchen tussen legacy, C0 en C1: het label wordt -na je aanvraag- door de fabrikant aangepast en jij moét een procedure volgen ervoor en erna, beschreven in deze tekst

    – Ik volg je zo hard in de youtuber’s “gouden raad” 🙂 – allemaal poeha voor niets. En dankjewel voor alle goeie aanbevelingen!

    in reactie op: C0 vs C1 #12342
    Steven
    Sleutelbeheerder

    Beter antwoord (om ook je richting politie beter in regel te stellen) : maak van je C0-drone een C1-drone: Hier heb je wat tekst en uitleg

    in reactie op: C0 vs C1 #12340
    Steven
    Sleutelbeheerder

    Half juist 🙂 Met een C0-drone vliegen die zwaarder weegt is inderdaad illegaal, maar je kan dit legaliseren door je C0-drone C1 te maken. Hier heb je wat tekst en uitleg

    in reactie op: C0 vs C1 #12339
    Steven
    Sleutelbeheerder

    Je kan het zelf activeren, door je C0-drone te “upgraden” naar C1. Waarom en hoe? Hier heb je wat tekst en uitleg – heel wat voordelen!

    in reactie op: EBR25_KOKSIJDE CLIMB-OUT – vliegen of niet? #12338
    Steven
    Sleutelbeheerder

    Op droneguide (die gebruik maken van een groter systeem) is het niet de bedoeling met de filters te spelen, dan krijg je verkeerde waardes.

    Als bij de default instelling de zone rood gekleurd is, gelden de toegangsvoorwaarden. Hoe Droneguide te gebruiken vind je in Les 11 van onze drone school

    Voor vluchten aanvragen kan je geholpen worden met dit stappenplan: https://www.fdr1.be/startportaal

    Steven
    Sleutelbeheerder

    Toch positief nieuws. België denkt mee met de dronepiloot. We hebben het even in een nieuwsberichtje gegoten omdat dit overeenkomt met informatie die we eerder kregen en (nog) niet konden communiceren. https://www.fdr1.be/mogelijk-binnenkort-witte-rook-voor-c0-en-sub-250-gram-drones-wat-remote-id-betreft/

    in reactie op: C1 … is het sop de kool waard ? #12315
    Steven
    Sleutelbeheerder

    Hoi,

    Even een paar correcties: je Mini 3 is géén C0-drone, maar een legacy drone. Aldus is er standaard deze wetgeving van op toepassing, met vliegen in A1, maar in A3 (!) als je ook maar 250 gram of meer weegt.

    Met een C1-label op je drone: (zoals bij een DJI Mavic 3 Classic ook bijvoorbeeld)
    1) kan je reglementair rustig add-ons op je drone plaatsen zoals strobes of een zwaardere batterij
    2) activeert DJI gratis de Remote ID-optie in je drone (zodat je zorgeloos in zones met die requirement kan vliegen)
    3) vlieg je ook (net zoals je <250gr legacy drone) in A1 mits een A1/A3-examen, wat je hebt.
    4) is deze wetgeving op je van toepassing

    Naargelang hoe je vlieggedrag is, kan je kiezen tussen legacy(!) en C1, waar vele legacy drones in vele landen OOK remote id gaan moeten uitzenden (met een add-on device van 200,- ongeveer). Het sop is zeker de kolen waard, maar het hangt af van je use-case.

    in reactie op: Opstijgen in houthalen nfz. 2024 #12311
    Steven
    Sleutelbeheerder

    Hoi Sergio,

    Zoals je aangeeft is het aanvragen van vliegen in Militaire geozones iets anders dan aanvragen via DSA (Skeyes). Het is meer manueel en meer à la carte en buiten de Skeyes-bevoegdheden. Vaak zijn sommige militaire zones niet actief in het weekend (tip).

    Meer tekst en uitleg in https://www.fdr1.be/encyclopedia/ en op https://www.fdr1.be/les-11-veilig-vliegen-dankzij-droneguide/ voor wat extra info.

    In jouw CTR van Kleine Brogel staat te lezen (op dit moment) als toegangsvoorwaarden:
    All UAS operations above thirty-five feet AGL are prohibited
    All UAS operations at less than two NM from the ARP are prohibited
    For model aerodromes, a deviation can be granted in writing by Defense.

    Vrij vertaald voor jou & je drone:
    – Je mag niet BOVEN 35ft AGL vliegen.
    – Je mag wel TOT 35ft AGL vliegen
    – Je moet op 2 nautische mijlen afstand van het “centrum van de basis” blijven. (Exacte term en uitleg: zie linkjes hierboven)

    Kortom je MAG, mits aan die voorwaarden voldoend, op dit moment (altijd herchecken), vliegen tot 10m hoogte boven de grond (AGL).
    Niet helemaal vrij dus (afstand tot ARP) maar toch al “iets”.

    Altijd nakijken & checken op Droneguide en bij de instanties in geval van twijfel.

    LET DUS OP: in deze “rode zone” mag je, op dit moment, dus tot 10m vliegen met die voorwaarden. Dit betekent niét dat dit in een andere rode zone ook mag. Elke zone kan unieke toegangsvoorwaarden hebben. Zie Droneguide voor telkens het detail.

    Succes!

    in reactie op: Vliegen met mini3 pro in US #12308
    Steven
    Sleutelbeheerder

    Hoi David,

    ZEKER dit eens doornemen: https://www.fdr1.be/les-35-behaal-je-faa-drone-diploma-in-de-usa-met-trust/ – verplichte registratie & testje in de USA.

    Steven
    Sleutelbeheerder

    Dank Eric voor de update. De trein der traagheid he. Wees gerust, we volgen het op de voet & publiceren eens we kunnen (en mogen)…

    in reactie op: DJI Air 2s label C1 update #12281
    Steven
    Sleutelbeheerder

    Hoi,

    De update voor de Air 2S is nog niet mogelijk en zou pas eind maart een mogelijkheid worden. Hoe dit te doen is exact hetzelfde zoals uitgelegd in dit artikel.

    Steven

    Steven
    Sleutelbeheerder

    Hoi Alfons,

    Ikzelf vlieg al een jaar met een C1-drone, en geen enkel probleem, eerder een lieve lust: je hebt alles bij de hand, geen zorgen, en een heel duidelijke regelgeving. Ik kan enkel maar het “upgraden” van je C0 Mini 4 Pro naar C1 bejubelen. Je krijgt er zoveel meer voor in de plaats.

    Hier de wetgeving specifiek voor C1-drones in korte vorm.

    Geniet van je vlucht!

    in reactie op: Mini 3 Pro en C0, C1 label #12211
    Steven
    Sleutelbeheerder

    We rapporteerden dit al een week geleden (op 27/01/2024) in ons artikel “DJI Fly 1.12.8 laat je makkelijk een Cx-label aanvragen“. Lees alle argumenten en voordelen daar in het grijze kadertje. Eronder vind je de procedure hoe dit aan te vragen.

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 399)