Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
StevenSleutelbeheerder
Onder ideale omstandigheden zouden we hier op FDR1 een gratis cursus moeten hebben voor A2, op basis van alle flarden die leden ons ter beschikking stellen die het examen wél deden.
Dus: laat ons eraan beginnen 🙂 Wie zo een informatie heeft, mag die gerust doormailen (pdf’s enzo) naar ons via e-mail. Vermeld dan wel dat het om “A2 cursus” gaat. We zullen alles verzamelen dan en als we genoeg bij elkaar sprokkelden dit voor leden exclusief (en dan gratis he) ter beschikking stellen.
LET OP: stuur ons geen materiaal door dat gecopyright is. We willen niemand z’n auteursrecht afnemen.
Wat denken jullie, goed idee?
StevenSleutelbeheerderAls ik het heel simplistisch opvat is de soep de kolen niet waard: best gewoon je A1-A3 halen via de manier beschreven zoals op https://www.fdr1.be/les-23-2-behaal-nu-gratis-je-online-training-a1-a3-belgie/ , zo heb je niets extra nodig, geen omschakeling, maar De Novo behalen van het A1/A3 (vaak nog het makkelijkst en het leerrijkst)
StevenSleutelbeheerderHoi Rudy,
Veel hangt mogelijk af van de omgeving. WiFi-netwerken kunnen heel wat storing veroorzaken. Vlieg je steeds VLOS? Soms zijn ook objecten tussen jezelf en de drone de oorzaak (vooral bij de Mini 1).
Loop eens rond in de omgeving waar je vliegt en kijk eens op je gsm, zoals je zou zoeken naar WiFi-netwerken. Kan je een idee krijgen hoeveel netwerken rondom je storen.
Vochtige of droge lucht geleidt inderdaad straling anders.
Normaliter zou je drone, bij signaalverlies, RTH moeten initiëren.
Handige pagina’s om eens te bekijken:
– https://www.fdr1.be/les-36-rc-of-drone-verbinding-verloren-help/
– https://www.fdr1.be/les-19-hoe-een-sterk-signaal-met-je-drone-behouden/StevenSleutelbeheerderContacteer best jouw verzekeraar. Deze wetgeving van “10 meter” is nog van voor 31/12/2020. Je vraagt best een update.
Zelf hoorden we een tijdje geleden bij enkele banken hoe het zat. Hun antwoorden kan je hier lezen: https://www.fdr1.be/ben-je-wel-goed-verzekerd-voor-schade-door-je-drone/
StevenSleutelbeheerderHoi! We hebben alles wat we konden verzamelen samengebracht op 1 link: alle geozones / No-Fly zone-kaarten van EU-landen hebben we samengebracht op https://www.fdr1.be/dronekaarten-voor-europa/
Deze handige link staat ook onderaan ons Startportaal op https://www.fdr1.be/startportaal en op de Les 11-droneguide-hulppagina. Aangemeld zie je natuurlijk veel meer landen staan 🙂
Groetjes,
Steven
StevenSleutelbeheerderHoi Marcellin,
Je krijgt een mooie uitleg in dit filmpje, met schermpjes vanaf de 2e minuut ergens.
https://www.youtube.com/watch?v=F_GY2nxTyawVeel vliegplezier!
Steven
29/05/2021 om 12:42 in reactie op: goede en goedkope software om mijn video’s op een windows pc te monteren #4817StevenSleutelbeheerderHoi Steven (naamgenoot 🙂 ),
We hebben daar een heel artikel over: Kijk maar eens op https://www.fdr1.be/les-17-maak-je-eigen-drone-video/
Nog meer info over filmpjes maken vind je in onze ‘movie school’ op https://www.fdr1.be/tag/filming/ of gebruik rustig de zoekfunctie (vergrootglasje op elke pagina)
Veel montageplezier 😉
Steven
StevenSleutelbeheerderHoi Lorenzo,
DJI heeft met de updates van de vliegapp (nu DJI Fly) de app steeds zwaarder en zwaarder beginnen maken. Ook is de hogere kwaliteit van de beeldstroom niet te onderschatten. Vaak worden smartphone snel overbelast (vooral als er veel apps openstaan).
Ik zou je aanraden om jouw drone en controller eens te testen met een andere (zwaardere?) smartphone erop (gewoon app installeren op een telefoon van een vriend en aanmelden met je profiel). Probeer het eens op een recentere/hogere Androidsmartphone maar ook eens op een iOS-toestel. Ervaar eens of je daar hetzelfde issue hebt. Normaal niet, anders scheelt er mogelijk iets aan je drone.
Nadeel van drone-vliegen: je hebt altijd nogal hi-end & recente toestellen nodig van alles om de optimale ervaring te krijgen.
Veel test-succes!
Steven
22/05/2021 om 20:28 in reactie op: Verouderde politiereglementen wat betreft vliegen met een drone #4789StevenSleutelbeheerderHet onderscheid tussen “commercieel en particulier” is weggevallen met de nieuwe wetgeving. Aldus kan dit niet meer geldig zijn. Ook wanneer melding gemaakt wordt van “Klasse 1” en “Klasse 2” is een reglement niet meer van toepassing. Deze klasses bestaan immers niet meer.
21/05/2021 om 10:21 in reactie op: Verouderde politiereglementen wat betreft vliegen met een drone #4787StevenSleutelbeheerderHoi,
Uit goede bron weet ik dat de politie zelf hun kennis mooi bijschaaft rond drones en de drone-wetgeving. Vaak loopt echter een lokaal politiereglement nog achter.
Mocht je dus aangesproken worden door een agent, blijf kalm, zet alles aan de grond en vraag waarom ze je aanspreken. Mochten ze dit doen op basis van de oude wetgeving, verwijs hen naar de nieuwe Europese Wetgeving van kracht sinds 31/12/2020. (Regulation (EU) 2019/947) Je kan ook even je smartphone erbij halen en de site van het DGLV / FOD Mobiliteit openen. Gebruik officieel door hen erkende instanties. Linken vind je op onze https://www.fdr1.be/wet – pagina onderaan.
Toon hen aan dat je volgens de regels vliegt: toon je UAS operator-inschrijving, eventueel je A1/A3-examenbewijsje. Zie dat je steeds je papierwerk meehebt. Toon Droneguide. Vooral, discussieer niet, blijf kalm.
Mocht men issues over privacy hebben, beantwoord kalm hun vragen hoe je die respecteert. Toon aan dat je voldoende hoogte hield en je niet zomaar opnames maakt of zo. Bij twijfel, geef hen gelijk, het is hun taak dit aan te kaarten.
Let wel op dat je niet aan het vliegen bent in Natura2000-gebieden, dit is een grijze zone op dit moment in de wet, en niet vanop privé-terrein opstijgend waar je geen toestemming hebt van de eigenaars.
Vermijd situaties zoals deze van een bevriende dronefan in Nederland: https://www.fdr1.be/nederland-op-zn-smalst-van-droneplezier-naar-dronefrustratie/
Veel succes!
StevenSleutelbeheerderHoi Leo,
We hebben hier een heel artikel over: kijk maar eens op https://www.fdr1.be/les-17-maak-je-eigen-drone-video/
Veel plezier!
StevenSleutelbeheerderZich baseren op vorige wetgeving is niét okee: immers, dan zou je maar 10m hoog mogen in eigen tuin en verder niets om verzekerd te zijn.
StevenSleutelbeheerderVoor zover ik iets kon terugvinden is de weegfiche een deel van het vluchtlogboek: hierin staan het gewicht van de drone bij opstijgen of (i.f.v.) de MTOM genoteerd. (Niet zeker)
StevenSleutelbeheerderWe hebben een afdoende ‘oplossing’ gevonden voor het 50m ver/30m hoog probleem – we hebben het artikel op https://www.fdr1.be/help-mijn-mini-kan-maar-50-meter-ver-en-30-meter-hoog-bug-issue/ Dan ook geüpdatet met een rood kadertje.
Happy flying 🙂
StevenSleutelbeheerderDit betekent gewoon dat deze website “http”-verbinding gebruikt en niet het verplichte “https:” voor een veilige verbinding (s van secure) of dat het certificaat van de https-verbinding vervallen is.
Tip: betrouw enkel https, dus best van wegblijven, te veel gaten 🙂
-
AuteurBerichten